Artikkeltekst
Hege startet på Traineeprogrammet i 2017, og var en av fem som kom gjennom nåløyet. Hun ville ha varierte og krevende utfordringer, og ikke minst mulighet til å jobbe både strategisk så vel som kreativt. Det har hun fått som trainee i Posten Norge-konsernet.
– Det har vært en utviklingsreise på alle mulig måter, sier Skogen og fortsetter:
– Som trainee er en veldig heldig, og blir virkelig eksponert for bredden i konsernet. En lærer seg å se ting med flere perspektiver, og at det finnes mange ulike måter å tenke og jobbe på internt. Det gir en verdifull forståelse for helheten, sier hun.
Startet som sponsorsjef
Da Hege kom til Posten Norge hadde hun en master i «Strategic Marketing Management» fra BI i sekken, men hadde aldri sett for seg at hun skulle hoppe rett inn i stillingen som vikarierende sponsorsjef.
– Det var en helt unik sjanse som jeg ikke kunne si nei til. Jeg hadde litt flaks der, det var god timing og et veldig spennende sted å starte.
Siden hun fått bryne seg på en rekke utfordringer. I tillegg til å være sponsorsjef i markedsavdelingen, har hun hatt en todelt hospiteringsperiode i Organisasjon og utvikling i konsernstab HR og HMS. Der jobbet hun først med en intern kartlegging av omdømmedrivere, før hun ble prosjektleder for oppstartsfasen av lederutviklingsprogrammet «Lederløft». I den tredje og siste hospiteringen jobbet hun som forretningsutvikler og prosjektleder i verdikjedeutvikling i divisjon Post.
Pakkebud og mentor
Hver hospitering er basert på reelle oppgaver og behov som konsernets ledere melder inn.
– Reelle prosjekter og ansvarsområder gjør at vi lærer mye på kort tid. Traineene kan bidra til å løse oppgaver som i noen tilfeller kanskje har blitt underprioritert eller satt på vent, sier hun.
I tillegg til de tre hospiteringsperiodene, bruker traineene en sommer i en operasjonell rolle. Det har gjort at Hege har fått erfaring fra ytterpunktene i konsernet.
– Jeg kjørte pakker i Lofoten fire uker i fjor sommer. Det var en anledning til å oppleve et annet sted i Norge og lære om en del av driften vår som er helt i ytterkant av verdikjeden, sier hun.

Hun har også fått mulighetene til å være mentor for konsernsjef Tone Wille mens konsernledelsen tester «omvendt mentoring». De to møtes cirka en gang i måneden og snakker om temaer de begge er opptatte av.
– Det er et enormt spenn i alt jeg har fått gjøre siden oppstarten, noe jeg er ydmyk og takknemlig over. Jeg blir ofte imponert over hvor åpne og generøse folk i dette konsernet er, som tar seg tid til å lære oss nye ting og som tør å gi oss ansvar og krevende oppgaver. Jeg håper jeg kan bruke det jeg har lært gjennom Traineeprogrammet til å være en god ressurs for konsernet videre.
Utvikler pakkerobot
Innsikten hun har opparbeidet seg drar hun god nytte av i sin nye, faste rolle, når hun nå fortsetter som forretningsutvikler. Der jobber hun med å utvikle fremtidens posttjenester.
– Jeg er blant annet med på å undersøke hvordan ny teknologi kan passe inn i vår verdikjede og anvendes på en lønnsom måte. Ved å være aktivt involvert har vi muligheten til å fungere som en pådriver og tilrettelegger for teknologi- og leverandørmarkedet.
Nå for tiden jobber hun med et prosjekt som ser mulighetene for å ta i bruk en selvkjørende brev- og pakkerobot. Foreløpig er det snakk om en prototype som er under videreutvikling. – Jeg liker å jobbe konseptuelt og utforskende, og jeg har fantastisk dyktige ledere til å veilede meg. Sånn sett er dette drømmejobben, sier hun.
TEKST: MONICA ESTENSEN FOTO: BIRGER MORKEN