Forsiden Presse Arkiv Se pakken din før du får den

Se pakken din før du får den

Posten har laget en app der du kan se pakken du venter på, før du får den fysisk.

Får pakken plass i bilen, på sykkelen eller under armen? For å utforske såkalt AR-teknologi (Augmented Reality-teknologi) har Posten nå sluppet en ny app – og ber kundene om innspill.

Postens nye applikasjon henter størrelsesinformasjon fra pakken når den  passerer en skanner på  terminalen. Deretter brukes informasjonen til å lage et grafisk bilde av pakken i korrekt størrelse oppå bilder av den virkelige verden – såkalt augmented reality (AR). Teknologien er kjent for mange fra Pokemon Go som herjet landet i fjor sommer.

- Posten jobber hele tiden med å gjøre hverdagen enklere for kundene. AR er nå så modent at teknologien  har mer nyttige bruksområder enn bare spill. Kanskje kan våre kunder snart bruke AR til å måle størrelsen på noe de skal sende uten å finne fram målebåndet, sier innovasjonsdirektør Alexander Haneng i Posten Norge.

Han er tydelig på at den nye teknologien er upløyd mark, og at den nye appen skal brukes til å forske videre i mulighetene.

Posten er blant de første bedriftene i Norge som tar i bruk denne nye AR-teknologien på iPhone og iPad.

- Det er viktig for oss å forstå og vurdere modenheten i teknologien, samtidig som vi lærer om hva våre kunder og vi i Posten kan bruke den nye teknologien til, sier Haneng.