Forsiden Presse Arkiv Når krisen treffer

Når krisen treffer

Bring blir nasjonal beredskapspartner i Sverige.

22_23 svensk Røde Kors 3
Frivillige fra Røde Kors losser en lastebil med drikke på basen i Ljusdals kommune. Foto: Marie Sparréus

SVERIGE: I midten av juli i år ble det rapportert om et 50-talls branner samtidig på en total flate på 25 000 hektar rundt om i Sverige. Det tilsvarer over 35 000 fotballbaner. Snart skulle trafikkoordinator Frida Nellbeck på kontoret i «Bring Ekspress-tårnet» på Arlanda lufthavn styre Bring-transportører ut der brannene herjet. Bilene fraktet blant annet madrasser, førstehjelpsutstyr, mat og vann.

– Jeg hadde direkte kontakt med Røde Kors og jobbet i dette tilfellet med våre eksterne samarbeidspartnere. Vi gjorde en svært viktig jobb. Transportørene var utelukkende positive og hjelpsomme, sier Frida, som koordinerte Bring-transportene til skogbrannene i en og en halv uke. Nå fortsetter det verdifulle samarbeidet, og Bring blir samtidig mer synlig.

Beredskapspartner

Martin Ärnlöv er generalsekretær i svenske Røde Kors.

– Arbeidet med skogbrannene fungerte fantastisk bra. Vi hadde ikke en gang skrevet under en avtale med Bring, men var i slutten av forhandlingene. Når det likevel skjedde, var det aldri tvil om at Bring ville stille opp. Alt materiell, personer og gods som kom på rett plass ute i skogene, – det hadde aldri gått om vi ikke hadde fått hjelp av Bring. Det var en sterk opplevelse, sier Ärnlöv.

Liknende brannkriser og katastrofer vil oppstå igjen. Derfor har Bring i Sverige og svenske Røde Kors inngått et samarbeid om nasjonal kriseberedskap. Foranledningen er at den svenske regjeringen har gjenopptatt planer og beredskap for krisesituasjoner. Røde Kors har fått mandat til å organisere den økte beredskapen og vil inngå partnerskap med næringslivet. Det betyr at Bring, som ett av flere foretak, blir en nasjonal beredskapspartner.

22_23 svensk Røde Kors 2
Senger fra IKEA, transportert av Bring på Fönebasen i Ljusdals kommune. Foto: Anders Jansson/ Röda Korset

Tre oppgaver

Bring vil stille med lagerlokaler for katastrofemateriell i syv terminaler pluss i terminalen til en partner. Bring vil stå for transportering av materiell fra lager til kriseområde, og det vil bli opplæring av Brings personell i førstehjelp og som krisearbeidere. Målet er å lære opp 300 – 500 personer i løpet av tre år hvorav 100 også får opplæring som krisearbeidere. Det er hver enkelt terminalsjef som har ansvaret for å bestille transport fra lager til krisested.

– Det er en stor ære for Bring og medarbeiderne i Västberga å få muligheten til å være en viktig del av Røde Kors sitt krisearbeid. Mange av våre medarbeidere er ekstremt dedikerte til oppgaven, og sammen med teamet ser jeg en stor verdi i å kunne bidra. Å få være en del av samarbeidet, gir en enda større følelse av ansvar på terminalen. Nå er det ikke «bare» kundenes gods som er viktig, sier terminalsjef Alfred Nilsson hos Bring Ekspress i Västberga.

Sosialt engasjement

Konserndirektør Thomas Tscherning i divisjon Ekspress sier at Bring i Sverige hadde kommet til et punkt der de ønsket å utvide oppmerksomheten på sitt arbeid med bærekraft.

– Jeg tenker da spesielt på det sosiale engasjementet. Vi oppfatter Røde Kors som en veldig bra partner. Dels for at de har lang erfaring med dette arbeidet, men også store kunnskap. I tillegg til å bidra med effektive transportløsninger til kriseområder, kommer vi til å kurse et stort antall medarbeidere i førstehjelp. Det blir en mulighet til raskt å være på plass, for et stort antall av våre medarbeidere er ute på veiene rundt i landet, sier Tscherning.