Forsiden Presse Arkiv Motiverende med mentor

Motiverende med mentor

Postens mentorprogram hjalp Nadia Faris med å få fotfeste i det norske arbeidslivet.

Nadia
Nadia Faris

– Når du møter andre kvinner i samme situasjon, føler du deg ikke så alene i jobbsøkerprosessen.

Det sier Nadia Faris, som kom til Norge fra Marokko for fem år siden. Hun har en bachelor i informasjonsvitenskap, master i journalistikk og lang erfaring fra PR og media, men manglet kunnskap om norsk arbeidsliv.

Gjennom Postens mentorprogram for arbeidsledige kvinner med innvandrerbakgrunn, fikk hun innblikk i bedriftsstruktur, sosialisering på norske arbeidsplasser og et nettverk av kvinner i samme situasjon.

– Posten ønsker å ta samfunnsansvar ut over egen bedrift og ønsker å bistå i å hjelpe innvandrerkvinner ut i arbeid, sier ansvarlig for programmet, Sharmin Ahmed.

Tok sjansen

Da Nadia kom til Norge jobbet hun frilans for kunder i Midtøsten. Etter at hun  fikk barn, ønsket hun fast jobb i en norsk bedrift. Med bakgrunn som bibliotekar sendte hun en åpen søknad til Deichmanske bibliotek i Oslo.

– Kommunikasjonssjefen der ga meg en praksisperiode på tre måneder.

Det ble en omstilling å jobbe for en norsk bedrift. Hun hadde arbeidserfaring fra bibliotek, men overgangen fra frilanstilværelsen til en ny og ukjent bedriftskultur viste seg å bli en utfordring.

– Jeg kunne faget, men det er viktig for meg å forstå miljøet og virksomheten når jeg skal kommunisere på jobb.

Nyttig hjelp

Da praksisperioden gikk mot slutten, ville Nadia søke på et mentorprogram for å få hjelp til å lære mer om hvordan norske bedrifter fungerer. Via Finn.no fant hun Postens mentorprogram for arbeidsledige innvandrerkvinner.

– Jeg fant flere mentorprogrammer, men Posten er en stor bedrift med lang historie, og jeg så for meg at her ville jeg kunne få verdifulle tips og råd. Dessuten likte jeg at det var et program spesielt for kvinner; at det var fokus på oss som ressurs.

Deltakerne ble tildelt hver sin mentor fra Posten-konsernet. Kristin Hoffmann, daværende markedssjef i Bring E-handel ble Nadias mentor.

– Kristin var veldig hjelpsom. Vi tilpasset CVen min, og hun lærte meg hvordan jeg kunne ta initiativ på jobb og sosialisere riktig. Vi snakket også om personlige ting.

Fikk engasjement

Sharmin Ahmed mener programmet er givende for begge parter.

– Mentee og mentor vokser både på det faglige og personlige plan. Det har ikke vært vanskelig å skaffe mentorer. For Postens del er dette et langsiktig og holdningsskapende arbeid av stor verdi.

Underveis i programmet fikk Nadia tilbud om en praktikantstilling hos Deichmanske bibliotek. Sjefen hennes hadde søkt stipend i aspirantordningen i Kulturrådet, og dermed fikk Nadia et engasjement. Der jobber hun med kommunikasjon mot bibliotekbrukere med innvandrerbakgrunn. Hun sier at programmet har hjulpet henne med å finne seg bedre til rette på arbeidsplassen.

– Det har gitt meg muligheten til å forstå menneskene her bedre, både kolleger og brukere. Jeg har også fått praktisere norsk.

Vennskap

Nadia har fått flere venner i programmet som hun fortsatt har kontakt med.

– I tillegg til at mentorene er profesjonelle, er deltakerne ressurssterke kvinner med erfaring fra sine hjemland.

Hun håper alle som vurderer å søke på programmet gjør det.

– Mentorene er der for å hjelpe. Se på det som en personlig opplevelse og en mulighet til å få gode råd og nettverk, samtidig som man praktiserer språk og har det morsomt. Dessuten får man en bekreftelse på at man kan noe – det er en skikkelig «boost» for motivasjonen.