Vår historie

Vår historie

Den 17. januar 1647 opprettes Postverket av Hannibal Sehested – dansk stattholder i Norge. Nederlenderen Henrik Morian fikk enerett til å drive Postverket mot en årlig godtgjørelse. 377 år etter har Posten blitt til et nordisk konsern.

Postbil som kjører på en landevei

1647: Det kongelige norske Postverket opprettes.

1719: Staten overtar ansvaret for Postverket.

1827: Postverket blir landets første dampskipsreder, og anskaffer dampskipene «Constitutionen» og «Prinds Carl» for å bedre postgangen langs kysten og til utlandet.

1854: Den første jernbanestrekningen i Norge åpner, og blir en viktig del av posttransporten.

1855: Det første norske frimerket blir utgitt.

1872: Postkortet introduseres i Norge.

1885: Landposttjenesten blir etablert.

1903: Den første frankeringsmaskinen, som var en norsk oppfinnelse, blir tatt i bruk.

1908: Postverket importerer to biler for å bedre postdistribusjonen i distriktene.

1920: Den første offisielle flyruten åpner, og Posten er ombord.

1947: Norges Postmuseum blir etablert.

1950: Norges Postsparebank blir opprettet.

1952: En ny postkasselov definerer at alle norske husstander skal ha en postkasse.

1968: Postnummer blir innført for å kunne håndtere store postmengder.

1973: Postverket tester norskprodusert elbil fra El-bil AS.

1976: Oslo postterminal og Postgirobygget tas i bruk.

1994: Første elektriske postbil brukes under OL på Lillehammer.

1995: Postbanken etableres som frittstående bankvirksomhet etter at Postbanken og Postgiro slås sammen.

1996: Posten går fra å være forvaltningsbedrift til å bli statsaksjeselskap med «begrenset ansvar»: Posten Norge BA.

2000: Postens planer for omlegging av postkontor til Post i Butikk blir godkjent av Stortinget.

2001: Første Post i Butikk etableres for å møte nye kundevaner.

2002: Stortinget omgjør Posten til rent aksjeselskap 1. juli: Posten Norge AS.

2003: Postmuseet flyttes til Maihaugen på Lillehammer.

2003-2008: Posten gjør en rekke oppkjøp innen tyngre gods og ekspress.

2008: Merkevaren Bring lanseres og Posten-logoen moderniseres. Et målrettet arbeid med å redusere CO2-utslipp blir startet. Egen app for sporing lanseres.

2010: Postens Østlandsterminal på Lørenskog blir offisielt åpnet. Samme år er Posten med på å utvikle el-mopeden Paxster for postdistribusjon.

2011: Digipost, Postens digitale postkasse, lanseres.

2012: Stortinget behandler postmeldingen og åpner for at Posten kan legge om ytterligere 149 postkontor til Post i Butikk. Postens bankplikt begrenses til å omfatte landpostnettet.

2016: Ny postlov åpner det norske postmarkedet for full konkurranse. Posten avvikler brevomdeling på lørdager.

2017: Nytt ambisiøst klimamål settes: Konsernet skal kun benytte fornybare energikilder i bygg og kjøretøy innen 2025.

2018: «Elskede by», et samarbeid om utslippsfri levering i bykjerner blir lansert. En rekke nye tjenester lanseres, deriblant Chatbot for kundeservice, digitalt frimerke og mulighet til å sende fra egen postkasse.

2019: Konsernet blir kåret til Norges mest innovative bedrift av en fagjury i regi av magasinet «Innomag».

2020: Pakkeboks blir lansert som leveringsalternativ. Levering av brev legges om til annenhver dag.

2021: Shelfless, en av konsernets største enkeltsatsinger, blir lansert. Nye klimamål godkjennes av SBTi, utslippskutt settes i tråd med Paris-avtalen. Det blir utstedt grønne obligasjoner for en milliard norske kroner.

2023: Konsernets navn endres fra Posten Norge AS til Posten Bring AS.

 

Del artikkelen