Forsiden Presse Signert Tone Stadig i endring

Stadig i endring

Vi legger snart bak oss vår absolutt travleste tid på året, og har nok en gang satt nye pakkerekorder.

Jeg er imponert over innsatsen dere alle legger ned for å få post og pakker frem til jul. Selv fikk jeg et innblikk i den formidable jobben som gjøres, da jeg tradisjonen tro nylig jobbet ute i drift i starten av juletrafikken. Det er en fin og viktig tradisjon at vi som sitter på kontor, også kan bidra i produksjon i den travleste tiden. Jeg jobbet på Østlandsterminalen og fikk oppleve de rekordstore mengdene med importsendinger fra Kina som skal ut i postkassene. Det viser at postkassen fortsatt i høyeste grad er relevant for folk.

Det gjør det imidlertid ikke mindre viktig å ta i bruk nye løsninger og teknologi. For kort tid siden kom boken «Den store forvandlingen. Posten i en digital tid.», som er skrevet av Jan Ove Ekeberg, på oppdrag fra Posten. Boken handler ikke først og fremst om fremtiden, men om alle små og store endringer og omstillinger de siste 20 årene.

Posten i en digital tid
Fire konsernsjefer og en forfatter: Ved siden av meg står f.v. Anders Renolen, forfatter Jan Ove Ekeberg, Dag Mejdell og Kaare Frydenberg. Foto: Birger Morken

Det er en åpenbar rød tråd i Postens historie: Vi har alltid vært tidlig ute med å ta i bruk ny teknologi – helt fra Posten kjøpte de to første dampskipene i Norge i 1826. I dag er det annen type teknologi som gjelder – IT og digitale løsninger, selvkjørende kjøretøy og kanskje etter hvert også droner? Leveranser blir aldri gammeldagse, de skjer bare på nye måter i et stadig raskere tempo.

Mulighetene er mange – og med digitale løsninger, i kombinasjon med våre gode industrielle nettverk og våre kompetente, endringsvante medarbeidere, kan vi levere slik folk vil ha det. Nettopp det tror jeg er noe av nøkkelen til å forbli relevante også i fremtiden. Hvordan vi lykkes med å tilpasse oss kundenes behov – og utnytte digitale muligheter – vil avgjøre hvordan vi lykkes fremover.

Jeg synes at boken, i tillegg til å gi en god beskrivelse av reisen Posten har vært gjennom og står foran, er et godt stykke industrihistorie og norgeshistorie.

Jeg håper mange vil lese den og la seg inspirere – slik jeg blir inspirert av å lese den. Boken er distribuert til våre største arbeidsplasser og terminaler. De som ikke har fått den på sine arbeidsplasser, vil få mulighet for enkeltbestilling på Mylink på nyåret – følg med der. Boken sendes ut så lenge opplaget rekker.

Det har som alltid vært et travelt, innholdsrikt og svært spennende år. Slik vil det være i året som kommer også, for vi er et selskap i kontinuerlig omstilling og utvikling. Fra 1. januar slås A- og B-post sammen til én adressert brevstrøm med to dagers fremsendingstid, og det er mange som vil jobbe i romjulen for å forberede dette best mulig. Jeg vil igjen takke for god innsats og ønsker dere alle en riktig god jul og et godt nytt år.

Tone