Forsiden Presse Signert Tone En lærerik tid

En lærerik tid

Den første måneden som ny konsernsjef har fløyet avgårde. Jeg har allerede rukket å hilse på flere av dere på mine reiserunder. Jeg har blant annet vært på Østlandsterminalen og Postens Godssenter i Oslo, samt besøkt både post- og godsvirksomhetene våre i Bergen og Stavanger.

I Stavanger fikk jeg også sett tomten i Ganddal der vi bygger ny terminal.

Fellesnevneren for alle disse besøkene er det høye engasjementet og ønsket om at Posten og Bring skal lykkes. Jeg opplever at dere har tro på fremtiden, men at dere på samme tid er klare for endring.

For meg er det befriende at dere er åpne for å snakke om utfordringene våre. Åpenhet er en viktig verdi. Bare ved å være åpen for å diskutere våre felles utfordringer kan vi bli bedre sammen - så lenge vi går i samme retning når beslutningen er tatt.

Jeg vil også si tusen takk for måten dere har tatt i mot meg på ute i organisasjonen. Det varmer. Jeg får masse energi og lærer utrolig mye av å se Posten og Bring gjennom øynene deres. Disse reiserundene og møtene er også viktig input i arbeidet med ny strategi for konsernet. Vi er allerede godt i gang. I løpet av det neste halvåret skal vi svare på hva vi skal være for hvem. Dette blir krevende, men utrolig spennende på samme tid.

Det har også vært en del medieoppmerksomhet den siste tiden etter at transportkomiteens innstilling om sektormeldingen om Posten forelå. Innstillingen åpner for at Posten kan slå sammen A- og B-post. Dette er helt nødvendig. Jeg forstår at det er tungt for dem som berøres av endringene. Samtidig opplever jeg stor forståelse internt for at vi må møte fallet i brevvolumet med tiltak som gir effekt. Det hjelper ikke å utsette problemet, for brevvolumet kommer ikke til å øke igjen.

Min reise som konsernsjef har så vidt begynt. Jeg gleder meg til fortsettelsen!

Tone