Forsiden Presse Arkiv Søt suksess

Søt suksess

De digitale godtehyllene hos MaxGodis.se får kjørt seg. Sammen med Posten og Bring.

12-13_Maxgodis05

STRØMSTAD: Godteri står høyt på listen over varene nordmenn har med seg hjem etter en handletur over svenskegrensen. I 2015 så MaxGodis.se et marked for å digitalisere søtsakshoppingen fra Sverige ved å gjøre den tilgjengelig på nett for norske kunder – rett fra sofakroken.

Stor pågang

MaxGodis.se har et varesortiment på over 900 ulike produkter – alt fra brus og energidrikk til sjokolade og smågodt. Varer som bestilles på nett pakkes på hovedlageret i Strömstad. Hver natt lastes de på vogntog som ruller over grensa til Norge, og inn til Bring i Oslo. Herfra distribuerer Bring varene ut til mottakernes leveringssted.

Morten Hansson, administrerende direktør i MaxGodis, forteller at de sender i underkant av 20 tonn varer over grensen daglig. Pågangen er størst fra de norske kundene som bor lengst unna grensen til Sverige.

– Vi har flest kunder i Hordaland og Rogaland. På Vestlandet er det for langt til å kjøre over grensen for å handle, men vi har gitt dem muligheten til å kjøpe godteri og drikkevarer til svenske priser, sier han.

Setter rekorder

Hansson forteller at de møtte skepsis da de lanserte MaxGodis.se i 2015. Den gang var det stort sett ingen andre som markedsførte godteri og drikkevarer på nett.

– Mange advarte om at slike varer er noe de fleste kjøper på impuls, og ikke

planlegger. Siden har pilene pekt rett til værs, og de måtte raskt bygge ut lokalene sine for å ta unna for den norske godterihandelen.

Som markedsleder setter de stadig nye salgsrekorder.

– Utviklingen i år har vært en jevn vekst måned for måned uten store svingninger, med unntak fra en klar oppgang rundt påske.

Hansson forteller at de forventer å kunne doble omsetningen fra  oråret.

– Konklusjonen nå må vel være at man ikke skal høre på «besserwisserne», sier han med et smil.

Kort leveringstid

MaxGodis.se gikk over til å benytte Bring som transportør i Norge i vår, og bruker B2C-pakker ut til sluttbrukerne.

– Bring leverer en vesentlig bedre tjeneste i forhold til det vi hadde. Spesielt opplever vi at vår kontaktperson hos Bring er genuint opptatt av vår bedrift og at vi sammen skal lykkes.

Han mener leveringstiden og en veldig konkurransedyktig pris på tjenesten er store fordeler ved å bruke Bring.

– Med Bring som vår transportør ser vi også at transportskadene er på vei nedover. Vi er veldig opptatt av at kundene skal være fornøyd og komme tilbake. Da er kort leveringstid og få transportskader nøkkelfaktorer.

MAXGODIS.SE

■ Etablert i 2015