Vi gjør hverdagen enklere og verden mindre

Forsiden Presse Arkiv Ruster seg til vinteren

Ruster seg til vinteren

Bilde 1 - bring
Været skifter brått på fjellovergangene, og da gjelder det å være forberedt.

Brings forsyningslogistikk til olje- og energibransjen i Norge, Base-base, har vinterutrustning som HMS-tema i fjerde kvartal.

HMSK-ansvarlig Yan Ma forteller at Base-base har sterkt fokus på HMS. Dette er viktig for medarbeiderne, og kundene er svært opptatt av temaet.

– I løpet av året har vi fire temaer som vi retter oppmerksomheten mot. Dette blir tatt opp internt og sammen med underleverandører. Bring legger stor vekt på helse, miljø og sikkerhetsarbeid og har satt seg som mål å være ledende innen dette området. Vi har alle ansvar for egen sikkerhet, og det gjelder både privat og når vi er på jobb. HMS er teamarbeid, og vi er derfor avhengig av at alle har samme forståelse for hvor viktig dette er, sier Yan.

bilde 2 bring
Base-base har full oppmerksomhet på HMS og vinterforberedelser.

Mål for kampanjen

Erfaringer viser at første vintertegn fra transportbransjen er tyngre kjøretøy som står fast eller ligger i veigrøften. Starten på vintermånedene er en utfordring. Glatte veier og snø krever gode dekk i forbindelse med nedbremsing og god nok fremkommelighet. Derfor er det nødvendig å begynne med forberedelsene til vinterdekkskift før snøen kommer.

Dette er noe kampanjen tar opp:

Kjettinger
Sjekk kjettingene, er disse i orden og klare til bruk? Det er mye bedre å sjekke disse nå enn på fjellet i fullt vintervær.

Hjulskift og vinterdekk

• For kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kg (både motorvogn og henger) er det fra 16. oktober i Nordland, Troms og Finnmark, og fra 1. november i resten av landet, krav om dekk med minst 5 mm mønsterdybde.
  • Dette kravet gjelder fram til og med 30. april i Nordland, Troms og Finnmark og til og med første mandag etter 2. påskedag i resten av landet.

Vinterdekk kan være enten piggdekk eller såkalte friksjonsdekk uten pigger. De skal være spesielt merket og være særskilt fremstilt for vinterkjøring.

Mørke

Vær synlig! Ved pålegging av kjetting i mørke eller om du foretar sjekk av last, parker på et oversiktlig sted og benytt deg av synlighetsbekledning eller synlighetsvest, så andre veifarende ser deg. Vær ekstra forsiktig når du stiger ut av førerhus ved snø/frost. Er det kaldt og vått, benytt riktig og nok bekledning. Begynner du først å fryse, får du liten tid, og det er lettere å gjøre feil.

Følg for øvrig linken fra Statens Vegvesen som gir oss gode vintertips på flere språk
Truckers Guide

Forventninger til ansatte, ledere, bileiere og sjåfører

Sikkerhet kommer alltid først! Korrekt og trygg adferd i trafikken er alle sitt ansvar.

Refleks redder liv. Husk synlighetsvest eller refleks både på deg selv og dem du er glad i! Det er ikke sikkert bilisten ser dere, selv om dere ser bilen. Husk at refleksen ikke virker når den ligger skuffen!

bilde 3
Illustrasjonsbilde. Synlighet er spesielt viktig i mørketiden og om vinteren for alle våre transportavdelinger og medarbeidere som jobber utendørs. Foto: Birger Morken