Vi gjør hverdagen enklere og verden mindre

Forsiden Presse Arkiv Posten med i forskningssamarbeid

Posten med i forskningssamarbeid

Forskningsprosjektet «BEST in retail» har mottatt 15 millioner kroner fra Norges forskningsråd. Posten er med som partner.

BEST in retail er et prosjekt tilknyttet forskningssenteret Digital Innovation for Sustainable Growth (DIG) ved Norges handelshøyskole. DIG er et samarbeid mellom Posten, Coop, Virke, NHH, SINTEF og NCE Finance Innovation. Prosjektet har som formål å utforske nye problemstillinger innenfor retailbransjen og hvordan digitalisering, teknologi og innovasjon utfordrer tradisjonelle forretningsmodeller.

Sven Richard Tønnessen, leder av Ny teknologi, er Postens kontaktperson i DIG og er begeistret for DIG-samarbeidet og forskningsprosjektet:

– Vi gleder oss til å komme i gang med prosjektet og samarbeide med partnerne våre. Nå gjelder det å brette opp ermene og finne ut av hvordan vi Posten og Bring kan bidra. Jeg gleder meg til å finne ut hvordan vi skal bidra i arbeidet, hvem som skal bidra og hvilken rolle vi skal ha. Det som er bra med å være en del av DIG-samarbeidet og BEST in retail-prosjektet er at vi er på å forme hvordan fremtiden vår ser ut, sammen med partnerne våre.

Alexander Haneng, direktør for Digital innovasjon i Posten, mener det er viktig å være med i prosjektet for å heve kompetansen og skaffe kunnskap om bransjen:

– Jeg tenker det er viktig for oss å være med i prosjektet fordi detaljhandelen i Norge er gjennom en kjempeendring, som startet før pandemien. De må lykkes i den nye hverdagen, som er digital. Det gjelder ikke bare netthandelen, men også samspillet mellom fysisk butikk og nettbutikk. Så må de gjøre noe med kundeopplevelsen, vi forventer mer av en butikk i dag enn vi gjorde før. Gjennom dette prosjektet ønsker vi å få innsikt i hva som skal til for å hjelpe retailbransjen, og de er jo våre kunder – så det er veldig viktig. Og selvfølgelig også hva vi kan gjøre for å gjøre det bedre. Prosjektet handler om å heve kompetansen og skaffe kunnskap til hele bransjen, ikke bare oss selv.

BEST in retail-prosjektet har oppstart juni 2021 og skal vare over tre år. Prosjektet har fått 15 millioner i støtte fra Norges forskningsråd.