Forsiden Presse Arkiv Posten og Bring på laget i lager-startup

Posten og Bring på laget i lager-startup

Posten og Bring bidrar med både kapital og distribusjon som partner til nytt og innovativt lagerkonsept.

Skjermbilde 2020-10-16 kl. 09.33.47
Lars Syse Christiansen, CEO i Wanda og Predrag Popovic, COO i Wanda har begge tidligere jobbet i Posten.

Tidligere i høst lanserte det norske startup-selskapet Wanda en helt ny type lagerløsning for bedrifter og privatpersoner. Via en nettside og app kan brukerne bestille lagring, inkludert henting og levering på dør, av alt fra møbler og hvitevarer til klær og utstyr som man ønsker å lagre for kortere eller lengre perioder.

Med på både eiersiden og som transportpartner er Posten og Bring.

– Det betyr mye for Wanda å ha Posten og Bring med på laget. Selv om kapitalen det bidras med er nødvendig, er det viktigste tilgangen på den industrielle kompetansen som Posten og Bring representerer innenfor både transport, «samme dag»-løsninger og lager. Vi utvikler teknologi og logistikksystemer – og da er det vanskelig å finne en bedre partner for oss, sier Lars Syse Christiansen, gründer og CEO i Wanda.

Skjermbilde 2020-10-16 kl. 09.34.04
Lars Syse Christiansen i Wanda er glad for å ha med Posten og Bring på laget.

Strategisk samarbeid

Posten og Bring har investert i Wanda gjennom konsernenheten Holdings and Ventures. Enheten ble opprettet i 2019, og har som hensikt å verdimaksimere porteføljeselskaper og venture-investeringer i Norden. Investeringen i Wanda er den første venturesatsingen til Posten i Norge, og den andre totalt i konsernet etter investeringen i den svenske el-varebilprodusenten i fjor.

– Det skjer for tiden mye spennende i kundegrensesnittet innen logistikk, og selv om Posten har mange egne innovasjonsprosjekter, så kan vi ikke forfølge alle gode ideer. Gjennom venturesatsingen kan Posten bidra med kompetanse til å videreutvikle bransjen, og så kan vi forhåpentligvis også lære noe av andre. Wanda er på mange måter det vi leter etter i et ventureprosjekt; en god ide innen vår bransje, et erfarent team, solide medinvestorer og en spennende ny teknologi, sier Einar Kirkebø i Holdings & Ventures.

I tiden

Hos Wanda kan brukerne lagre omtrent hva de vil. De eneste kriteriene er at det skal kunne bæres av enten en eller to personer, og at det ikke er ulovlig, farlig, brennbart eller lignende. Brukerne betaler ut fra hva de ønsker å lagre og hvor lenge. Bestillingen gjøres ved hjelp av noen få tastetrykk, og deretter tar Wanda seg av alt rundt organisering, transport og lagring.

Skjermbilde 2020-10-16 kl. 09.36.08
Med få tastetrykk kan brukerne bestille både henting, lagring og retur.

På fraktsiden får Wanda hjelp av Bring Courier & Express, som henter og leverer mellom de ulike brukerne og lagrene. Ove B. Sætre, administrerende direktør i Bring Express & Courier, sitter som styremedlem i Wanda på vegne av Posten. Han mener det er veldig spennende at Bring får bidra til å utvikle og støtte fleksibiliteten rundt logistikken.

– Dette er et enkelt, sømløst og rimelig konsept som er veldig i tiden på flere måter. For eksempel blir det stadig vanskeligere å parkere i bysentrum, og det å eie og kjøre bil blir vanskeligere. Befolkningstettheten øker i de store byene og dyrere boligpriser reduserer kvadratmeterne man bor på.

Han legger til at økt bruk av hjemmekontor som følge av koronapandemien også øker tilgjengeligheten i forhold til hentinger og leveringer.

– Ikke bare er tjenesten bra for økonomien og miljøet, den gir også mer fleksibilitet ved å skape mer rom og plass, sier Ove.

Store planer

I startfasen opererer Wanda kun i stor-Oslo, men Lars Syse Christiansen forteller at de har store ambisjoner om å ekspandere.

– Vi ønsker å ta løsningene våre ut i Europa så rask som mulig, teknologien vår både trenger og kan håndtere mange brukere. Da er det naturlig å søke skala, sier Lars.

Han legger til at både han og kollega Predrag Popovic, COO i Wanda, tidligere har jobbet i Posten. Selv var han konsentrainee og senere forretningsutvikler innenfor strategi og M&A i ulike avdelinger i konsernet. Predrag var var lean-navigatør i KFPS (nåværende Lean-avdelingen).

– Selv om det er noen år siden har vi fortsatt hjerter som banker for Posten. Det gjør det selvfølgelig ekstra morsomt å få anledning til å jobbe sammen med Posten og Bring på dette prosjektet.