Forsiden Presse Arkiv På hvite veier i Hedmark

På hvite veier i Hedmark

30_Rutami_Fagernes19

HAMAR: – Denne tiden har vi kviet oss for siden i vår, sier Benjamin og ler.

Dagen før var ruta hans kledd i gylne høstfarger helt fra Hamar til Fagernes, og asfalten var tørr. Over natten har snøen lagt seg langs ruta for første gang i år, og de glatte veiene krever fullt fokus.

Krevende kjøring

Rundt 09.00 laster Benjamin ferdig bilen med gods og bedri spakker på Bring-terminalen i Hamar, før han legger ut på veien mot Fagernes. Få minutter senere passerer vi en semitrailer som står godt plantet i grø a.

– Bergingstjenesten og politiet har nok å drive med i dag. Jeg hørte nettopp at det hadde vært seks trafikkulykker i Hedmark bare før klokken 07.00 i dag. Det har visst vært en del på Opplandssiden også, sier 24-åringen.

30_Rutami_Fagernes16

Selv er han godt skodd for været. Både han og de andre sjåførene på terminalen kjører på vinterdekk som skiftes hver høst. Antiskrens, Boggi-løft, driftssperre og kjetting på hjulene er også gode hjelpemidler de har til rådighet når veibanen blir glatt.

– På dager som i dag får vi beskjed av lederne om å ta kjøringen i eget tempo. Ingen blir sure om man er sent inne, det viktigste er å kjøre på en måte man selv føler er trygg.

Men det er andre faktorer som kan gjøre kjøringen krevende når snøen faller.

– Andre tra kanter har forskjellige komfortsoner når de kjører under slike forhold, så trafikkbildet blir veldig variert.

30_Rutami_Fagernes06

Dessuten er det veiarbeid over store deler av ruta. Det innebærer endringer fra dag til dag, og gjør jobben veldig uforutsigbar, sier han.

Høyt og lavt

Benjamin har jobbet bak Bring-rattet i to og et halvt år. Han er opprinnelig fra Bergen, men  yttet til Gjøvik for å studere informasjonssikkerhet på NTNU.

Etter et år gikk han lei, og sommeren 2016 fikk han jobb som sjåfør på Hamar-terminalen.

– Planen var egentlig at det skulle være sommerjobb, men jeg trivdes så godt. Jeg føler jeg har vært veldig heldig med denne jobben. Det er et yrke som krever at man må være selvstendig i valgene man tar, og det liker jeg, sier han.

30_Rutami_Fagernes46

Ruta går videre over Tonsåsen, et stort fjellparti mellom Dokka og Fagernes. Veiene her er både svingete og hullete, og noen steder er veien så smal  at det går på millimeteren om man møter på noen. Men også her jobbes det med å lage ny vei.

– Den nye veien er vel omtrent ti år på overtid. Det er godt vi slapp å ha med henger i dag, det hadde gjort det ekstra utfordrende å komme opp noen av bakkene her. Det er ekstremt flaut å bli stående fast. Det kan skape en dominoeffekt for de som kommer bak.

Tett skjema

Nede fra åsen igjen er første stopp på ruta Postens distribusjonsenhet på Dokka. Her skal Benjamin levere to bur med bedriftspakker. Deretter går turen til Valdresterminalen, hvor blant annet dekk og steinplater skal leveres.

Siste stopp er Postens distribusjonsenhet på Fagernes, hvor resten av burene med bedriftspakker skal inn. Her må Benjamin vente på at det lokale postbudet kommer inn med post som han skal ha med tilbake til Hamar. Han bruker den 45 minutters pålagte hviletidspausen sin på å vise oss Fagernes sentrum, hvor de har pyntet til den store Rakfiskfestivalen.

30_Rutami_Fagernes26

Han er avhengig av at ikke postbudene bruker for lang tid, slik at han kommer seg av gårde tidsnok.

– Heldigvis er de som jobber på Posten i både Dokka og Fagernes veldig effektive, og ikke minst hyggelige, sier han.

Returpost

På vei tilbake mot Hamar er Benjamin nok en gang innom Dokka distribusjonsenhet. I likhet med på Fagernes skal han også her hente post som postbudene kommer tilbake med fra postruta. Mellom Fagernes og Dokka skal han også ha med post fra tre Post i Butikk-tømmekasser.

Det begynner å bli mørkt ute, og han må passe på tidsskjemaet sitt. Etter planen skal han være tilbake på terminalen rundt klokken fem.

30_Rutami_Fagernes45

– Turen oppover til Fagernes er forutsigbar, men på vei tilbake er det ofte mye kø. Om jeg bruker for lang tid, risikerer jeg å måtte ta 45 nye minutter med hviletid.

Heldigvis går det radig også tilbake. Til tross for dårlige veier, er Benjamin klar på at det er en rute han liker svært godt. Han skryter også av brøytebilene, som vi har sett 10-15 av langs veien.

– Sånn sett er de i Hedmark heldigvis godt forberedt på vinter. I Bergen får vi helt sjokk når det kommer snø, sier han.

FAGERNES

■ Viktig turistsenter og knutepunkt, med omtrent 2000 innbyggere

■ Europavei 16 går gjennom tettstedet

■ Valdres folkemuseum, et av landets største friluftsmuseum, ligger her