Vi gjør hverdagen enklere og verden mindre

Forsiden Presse Arkiv På el i Alta

På el i Alta

Det skal mer til enn mørketid og minusgrader før Essi Kokkonen parkerer Paxsteren.

Essi1
Blåtimen sett fra Essi Kokkonens postrute.

– Vinteren her i nord kan være en vanskelig for oss postbud, med mye snø. Jeg har blitt stående fast flere ganger – men posten skal ut uansett vær, sier postbud Essi Kokkonen.

Hun er ett av tre postbud på Alta distribusjonsenhet som har byttet ut postbilen med Paxster. Etter å ha kjørt den vesle el-mopeden siden i vår, er hun klar i sin dom:

– Nå er Paxsteren min beste venn, sier Essi med et stort smil.

Essi (t.h.) og hennes finske postkollega Jasmin.

Utstyrt for vinter

Distribusjonsleder Marianne Romsdal forteller at de tok inn de første Paxsterne til enheten i Alta i fjor. Den gang var reaksjonene blandede.

– Vi ønsket å teste ut el-mopedene til postdistribusjon, men det var flere som ga oss litt pes fordi de ikke hadde troen på dem. Nå er det ingen av dem som kjører Paxster som vil gå tilbake til å kjøre bil, sier Marianne.

Distribusjonsenheten, som har fire landpostruter og seks lokalruter, har nå fire Paxstere som brukes på lokalrutene. Den lengste Paxster-ruta har 10 kilometer ut til det ytterste punktet, og budene kjører ofte inn til enheten til lunsj for å spise og lade.

– Nå som det er mørketid har vi også montert egne lykter på el-mopedene. Det hjelper postbudene, som allerede bruker hodelykter, med å se postkassene. Budene har også varmere sko og utstyr enn vanlig, sier Marianne.

– Stortrives

Postbud Essi flyttet til Alta fra Rovaniemi i Finland i 2017, og hun forteller at hun lenge hadde hatt lyst til å flytte til Norge - spesielt på grunn av naturen i nord.

Etter å ha jobbet på en campingplass i Alta, søkte hun et par år senere jobb som postbud, og siden har hun vært vikar ved Alta distribusjonsenhet. I starten av desember ble hun belønnet for innsatsen, og fikk fast jobb. Marianne forteller at Essi har gjort en kjempejobb, og er en fin person hun er godt fornøyd med.

– Endelig har jeg fått en jobb hvor jeg stortrives, og jeg har ikke hatt en eneste dag i Posten hvor jeg har tenkt «å nei, det er jobb igjen i morgen», sier Essi.

Selv om rutene til Essi er kortere nå, har hun også kjørt noen av de lengste rutene Alta har å by på. På disse rutene kan det være langt mellom stoppene, og hun har blant annet hatt turer hvor hun har kjørt 300 kilometer med bare 60 pakker i bilen.

– Den første ruta jeg lærte var en som gikk fra Gakori til Hjemmeluft, og med en liten del av Alta sentrum. Jeg kjørte denne ruten fast i omtrent sju måneder på vinterstid, og ble veldig glad i den.

Da hun i vår begynte å kjøre Paxster fikk hun også nye ruter.

– Denne gikk hele veien fra Kronstad til Elvebakken og Amtmannsnes. Den er ganske lang, men jeg liker den godt. I sommer fikk jeg lære enda en rute, som går i Bossekop- og Thomasbakken-området.

Essi kjører fortsatt landpostruter innimellom, da må hun frem med bilen.

De to rutene er på henholdsvis 40 kilometer med 210 stopp og 35 kilometer med 120 stopp. Hun forteller at den største fordelen med å kjøre Paxster, er fleksibiliteten.

– Det er veldig enkelt å hoppe inn og ut på begge sider. Man sparer veldig mye tid på det i forhold til å gå inn og ut av en bil, hvor man også må gå rundt bilen, sier hun.

Nå stortrives hun bak Paxsterrattet, men på sikt vurderer hun å oppgradere til tyngre doning.

– Jeg har tenkt å ta førerkort klasse CE og begynne å kjøre lastebil, men det blir ikke helt enda. Nå stortrives jeg bare med å kjøre, og jeg blir så glad når jeg leverer pakker rundt Alta. Spesielt når jeg ser hvor glade kundene blir for å få pakker og post de har ventet på, sier Essi.