Vi gjør hverdagen enklere og verden mindre

Meny (første nivå) og søk

Forsiden Presse Arkiv Gamification gir bedre kundeopplevelse

Gamification gir bedre kundeopplevelse

Publiseringsdato: Forfatter:

Artikkeltekst

I november ble første pilotrunde av appen «Motivero» rullet ut. Den skal øke kundetilfredsheten og engasjementet hos sjåførene, og målet er å sikre en god mottakeropplevelse ved hjemlevering.

18_19 sjåførapp2

Spilltekologi

Rent konkret fungerer appen ved at sjåføren får oppdatering på sine leveranser hver ettermiddag.
Tilbakemeldinger og leveransestatistikk presenteres på en måte som er tydelig inspirert av dataspill. Store aktører som Facebook og Airbnb bruker spilldesign i sine tjenester.
Terje Ballestads bakgrunn som sjåfør og spillutvikler har gjort ham sentral i arbeidet med den nye appen. Som sjåfør brukte han ofte reiseveien mellom leveransene til å fundere på hvordan man kunne gjøre leveringstjenestene bedre ved hjelp av digitale hjelpemidler.

– Jeg tenkte at det må være en måte å gjøre dette bedre på, sier han.
Men veien han valgte er kanskje overraskende
for mange:

– Jeg har alltid vært interessert i spill og begynte derfor på en bachelor i spilldesign ved siden av sjåførjobben, forteller han.
Lite visste han at han skulle få bruk for utdannelsen i logistikkbransjen.

Unik kompetanse

Etter å ha laget to konseptvideoer og lagt fram på Posthuset, ble han kontaktet i forbindelse med et prosjekt som omhandlet hjemleveringstjenester.

– Terje er en usedvanlig engasjert og kompetent medarbeider. Han har jobbet i Posten-konsernet som sjåfør i ti år samtidig som han har tatt en utdannelse i spilldesign, og har med det opparbeidet seg en lang og bred erfaring som vi drar nytte av i prosjektet, sier Jørn Mjøster, leder for arkitektur og teknologisk innovasjon i Posten.

– Sjåførene forteller at de setter pris på å få direkte feedback. Nå er det slik at de fleste får tilbakemeldinger gjennom PLUSS-samtaler eller fra lederen av og til. En umiddelbar tilbakemelding vil skape en proaktiv tilnærming. En annen fordel er at man også kan måle progresjon, sier Terje.

Påminnelse

Terjes tidligere sjåførkolleger på Logistikksenter Oslo (LSO) har jevnlig testet appen og gitt tilbakemeldinger til utviklingsteamet. Ifølge Tahir Baig, transportleder for varebil 6-budene på LSO, er dette en god påminnelse.

Tahir
Transportleder Tahir Baig.

– Tilbakemeldingene kan gi motivasjon til å gjøre det lille ekstra som øker følelsen av god service. Det er ikke mye som trengs, det tar bare to sekunder å skru på smilet, sier han.

TEKST: MONICA BRING ESTENSEN
FOTO: BIRGER MORKEN