Vi gjør hverdagen enklere og verden mindre

Forsiden Presse Arkiv En av Norges 50 fremste tech-kvinner

En av Norges 50 fremste tech-kvinner

Gjerstad 6
Anne Ruth Gjerstad under dagens kåring med jyryleder Øystein Eriksen Søreide og jurymedlem Kristin Skogen Lund. Foto: Abelia/Ilja Hendel

Leder for IT-løsninger i Posten Norge, Anne Ruth Gjerstad, er kåret til en av Norges 50 fremste tech-kvinner 2020 av Abelia og ODA.

Den offisielle kåringen foregikk i dag på Næringslivets hus i Oslo. Dette er fjerde året på rad at NHO-foreningen Abelia og kvinnenettverket ODA kårer Norges 50 fremste tech-kvinner. Kandidatene blir nominert av befolkningen og gjerne av kolleger og sine ledere. Formålet med kåringen er å øke andelen kvinner som jobber med teknologi og ledelse i næringslivet og offentlig sektor.

Forbilde

– I en bransje som fortsatt er mannsdominert er det en glede for meg å få sjansen til å være et forbilde for flinke, unge kvinner som ønsker seg en karriere innenfor tech. Å bli kåret til en av Norges fremste tech-kvinner vil gi meg en mulighet til det, sier Anne Ruth, som beskriver kåringen og anerkjennelsen som kanonmoro.

Hun mener at arbeidet med å få flere kvinner inn i teknologiske yrker må begynne i grunnskolen.

– Det gjelder å «markedsføre» hvilke muligheter teknologiske yrker gir og at en ikke behøver å være nerd for å jobbe med tech.  Mye av det man ser er koding til apper og programmering, men teknologi finnes i alle bransjer, fra helse og frisør til miljø, energi og cybersikkerhet. Når du som kvinne ser etter nye jobbmuligheter, så følg gode selskaper og mennesker i stedet for høye lønninger. Skaff deg en god mentor, råder hun.

Gjerde (3)
Konsernsjef Tone Wille og medarbeidere på Posthuset gjorde stas på Anne Ruth etter dagens kåring. Foto: Birger Morken

Under en markering på Posthuset i dag sa konsernsjef Tone Wille at kåringen først og fremst er stas for Anne Ruth, men også for Posten.

– Vi er stolte over å ha deg som en av våre IT-ledere og at vi får denne typen oppmerksomhet, fastslo hun.

Kvinner og menn

Anne Ruth understreker at et arbeidsmiljø med blanding av menn og kvinner fører til mer kreative team og øker produktivitet og innovasjon.

–  Har bedriften kvinnelige ledere innen tech, tiltrekker dette andre kvinner til yrket. Gi og vis kvinner at det er karrieremuligheter innen tech. Bedriftsledere må vise at de har familievennlige ordninger og en kultur som er lik for menn og kvinner, sier hun.

Ulik bakgrunn

–  Norge trenger flere teknologikvinner. Det er derfor gledelig at årets liste viser at vi har mange spennende talenter på vei opp, med stor variasjon i bakgrunn og ansvarsområder. Listen for 2020 inkluderer utviklere, toppledere, gründere, fageksperter, rådgivere og fagledere, på tvers av sektorer, sier Kristine Hofer Næss, Chief Customer Officer i Amesto Solutions og styreleder i ODA-Nettverk.

Juryen fikk i år inn nærmere 900 nominasjoner, og det har vært en krevende prosess å lande på årets 50 fremste tech-kvinner. Juryen har vektlagt å løfte fram nye talenter og et mangfold av bedrifter, bransjer og virksomheter.

Her er Norges 50 fremste tech-kvinner

Gjerde 7
Norges 50 fremste tech-kvinner 2020, kåret av ODA-nettverk og Abelia. Foto: Abelia/Ilja Hendel

Juryen har bestått av:

• Kristin Skogen Lund, administrerende direktør i Schibsted Media Group