Forsiden Presse Arkiv El-varebiler klare for julestria

El-varebiler klare for julestria

Colin Campbell, direktør for HMS og samfunnsansvar, forteller om de nye varebilene.

Bilene er de første el-bilene av denne størrelsen som prøves ut i Norge. De vil ha base på Posten og Brings Logistikksenter Oslo, og vil bli brukt til levering av store og små ekspresspakker i Oslo sentrum. Bilene er levert av Harald A. Møller.

3-2
To av Postens nye el-varebiler som ble vist fram i Oslo sentrum 12.12. Foto: Aleksander Alnes

– Det er en stor ære å få levere de første elektriske varebilene til Posten i dag. Posten er en av de bedriftene som har kommet lengst når det kommer til nytenking, det å tilpasse seg ny teknologi og elektrifisering av bilparken sin, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller.

Miljømål

Posten Norge har som målsetting å bruke fornybare energikilder i alle biler og bygninger innen 2025, og disse bilene er et av tiltakene for å komme dit.

8
Alle de fire El-Crafterne kom kjørende inn til St. Olavs plass i Oslo sentrum, der pressen sto klare med kameranene. Foto: Aleksander Alnes

– Dette er en milepæl i vår miljøsatsing. Vi går nå over til større varebiler som er nullutslippskjøretøy og konkurransedyktige. Det er en viktig dag for oss fordi flesteparten av våre elektriske biler er små, men vi har tatt et steg videre og satser på større elektriske kjøretøy, sier Colin Campbell, direktør for HMS og samfunnsansvar.

Tester ut

Også andre framkomstmidler testes ut for tiden, blant annet el-sykler i Oslo og Trondheim. Det er bestilt tre elektriske varebiler fra den kinesiske produsenten Maxus og to store semitrailere fra Tesla og Nikola.

1
F.v.: Postbud Anne Bente Lier, distriktssjef Lars Veder og direktør Volkswagen Nyttekjøretøy Håkon Wirak. Foto: Aleksander Alnes