Vi gjør hverdagen enklere og verden mindre

Meny (første nivå) og søk

Forsiden Presse Arkiv Postens julefilm engasjerer hele verden

Postens julefilm engasjerer hele verden

Publiseringsdato: Forfatter:

Artikkeltekst

postens-julefilm-engasjerer-hele-verden-3152705.jpg
null

Årets julefilm fra Posten, «When Harry met Santa», har i følge beregninger* i Google nådd ut til en milliard mennesker i 150 land over hele kloden. Kjærligheten står i fokus og den roses opp i skyene for sin tolkning av julenissen som homofil. Siden den ble lansert i slutten av november har den fire minutter lange julefilmen blitt sett over 2,5 millioner ganger på YouTube. Den har spredt seg som ild i tørt gress i alle sosiale medier og fått oppmerksomhet fra tusenvis av medier i hele verden.

– Det er overveldende og veldig rørende. Vi hadde håpet at filmen ville engasjere selvfølgelig, men dette er over all forventning. Det er ingenting som er bedre enn at Posten kan bidra til å spre litt kjærlighet før jul, sier Monica Solberg, markedsdirektør i Posten Norge.

Engasjerer en hel verden
Postens julefilm om den homofile nissen er en markering av 50-årsjubileet for avkriminaliseringen av homofili i Norge, og budskapet har skapt engasjement over hele verden.

Det at filmen har blitt trykket til brystet av LHBTQ+-miljøer viser hvor viktig representasjon er. At store virksomheter som Posten Norge løfter frem grunnleggende menneskerettigheter har stor betydning for mange.

Mange tyr til Twitter for å uttrykke seg om dette: «The Norway Postal Service made a Christmas ad - When Harry Met Santa - and it has better queer representation than 20 years of Marvel», «I’m so proud of my country - representation matters», «This Christmas film has exploded internationally on the internet, and it´s so important for representation», «Homophobia within the police and elsewhere underscores the need for adverts such as When Harry met Santa». Og sist, men ikke minst denne posten fra Gugu Mavundla:


Kjendiser og TV-personligheter verden over har også trykket den til sitt bryst – «Oh Norway, how wonderful!» (Stephen Fry – internasjonal forfatter og TV-personlighet), og «Never thought a postal service would reduce me to tears for all the right reasons. Major congratulations to Norway’s Posten» (Val McDermid – internasjonal krimforfatter) er bare noen eksempler.

Også i internasjonale medier har den blitt hyllet: «Norway´s Gay Santa is achingly beautiful, and somthing we should celebrate» (The Independent), «Its over! The country of Norway has won Christmas with gay Santa» (The Times), «Love Actually – Move over» (The Huffington Post), «The most sensational TV advert of the year – prepare to weep» (New York Post).

Kontroversielt for noen
Ikke alle er like entusiastiske, og noen konservative land og miljøer har tatt til motmæle. Som eksempel har Ungarns stortingspresident tatt til orde og lagt inn et forslag om å forby filmen, og bystyret i Sao Paulo i Brasil har faktisk forbudt den. Det viser hvor viktig det fortsatt er å jobbe med holdninger.

En inkluderende og mangfoldig arbeidsplass
Inkludering og mangfold er en hjertesak for Posten, som er en arbeidsplass med stor variasjon når det gjelder alder, kjønn, religion, seksuell orientering og etnisitet. Alle skal føle seg velkomne, sett, hørt og inkludert. De har også en egen fagansvarlig for mangfold og inkludering, så årets tema passer godt til Postens eget arbeid og strategi.

* Beregnet rekkevidde er det estimerte antallet personer som filmen har nådd. Det er et anslag på hvor mange mennesker som har hatt mulighet til å se den gjennom deling og mediedekning (Wikipedia)

Kontaktinfo:
Posten Norge – Monica Solberg, markedsdirektør Posten Norge AS – mob: 90173508


Krediteringer:

Kunde: Posten Norge / Hege Aarhus (kampanjeansvarlig)

Kreativt byrå: POL

Filmproduksjon: B-Reel Films