Forsiden Presse Tester virtuelle pakker i ny app

Tester virtuelle pakker i ny app

Får pakken plass i bilen eller under armen? For å utforske Augmented Reality-teknologi har Posten nå sluppet en ny app – og ber medarbeidere om innspill.

Ny_086319_640px
Alexander Haneng, direktør for Digital innovasjon, håper mange vil teste ut den nye appen, og komme med gode forslag til flere bruksområder. FOTO: Tore Oksnes.

Augmented Reality (AR) er kjent for mange fra Pokemon Go-spillet som herjet landet i fjor sommer, og handler om å legge informasjon over den virkelige verden. AR dreier seg imidlertid ikke bare om spill, men har også mer nyttige funksjoner.

Eksperimenterer med ny teknologi

For å utforske mulige bruksområder av AR har den nye enheten Digital innovasjon nå sluppet en ny, eksperimentell app til iPhone og iPad. Denne kan hente frem pakker du har på vei, og viser dem som virtuelle pakker i virkelig størrelse. Passer pakken i bagasjerommet? Får jeg den under armen?

Posten er blant de første bedriftene i Norge som tar i bruk denne teknologien på iPhone og iPad.

– Dette er relatert til etableringen av enheten Digital innovasjon, og et første eksempel på hvordan vi eksperimenterer med ny teknologi. Dette gjør vi for å forstå og vurdere modenheten i teknologien samt relevansen for oss i Posten, sier Alexander Haneng, direktør for Digital innovasjon.

Vinn iPhone X

En viktig grunn til lanseringen er å invitere Postens medarbeidere til å teste ut og komme med innspill til hvordan Posten kan bruke AR-teknologi på en nyttig måte i konsernet fremover.

– Vi tror gode idéer oppstår over hele konsernet, og hos den enkelte i sitt daglige arbeid. Ved å få ut en AR-app tidlig kan mange eksperimentere med og se mulighetene AR gir, sier Haneng.

Har du forslag til områder Posten og Bring kan ta i bruk AR-teknologi? Kanskje i situasjoner relatert til arbeidshverdagen din? Vær kreativ og delta i konkurransen ved å sende inn ditt forslag til innovasjon@posten.no. De tre beste ideene blir premiert med en iPhone X. Konkurransen varer frem til 24. november, og gjelder for alle medarbeidere i hele konsernet.

Last ned appen Posten Labs her

NB: Appen fungerer bare på iPhone 6s eller nyere, eller iPad Pro, med iOS 11. Den ligger kun i norske App Store, men du trenger ikke å ha testet appen på egen telefon for å kunne være med i den interne konkurransen. Du kan se en video av hvordan appen fungerer nederst i saken.

Vilkår for den interne konkurransen

Posten har i tillegg en konkurranse for hele Norges befolkning. Her har ikke medarbeidere anledning til å delta.