Den 17. januar 1647 ble Postverket opprettet av Hannibal Sehested – dansk stattholder i Norge. Nederlenderen Henrik Morian fikk enerett til å drive Postverket mot en årlig godtgjørelse. 375 år etter har Posten blitt til et nordisk konsern.
1647: Det kongelige norske Postverket opprettes.
1719: Staten overtar ansvaret for Postverket.
1827: Postverket blir landets første dampskipsreder, og anskaffer dampskipene «Constitutionen» og «Prinds Carl» for å bedre postgangen langs kysten og til utlandet.
1854: Den første jernbanestrekningen i Norge åpner, og blir fra en viktig del av vår posttransport.
1855: Det første norske frimerke blir utgitt.
1872: Postkortet introduseres.
1885: Landposttjenesten etableres.
1903: Den første frankeringsmaskinen blir tatt i bruk. Den var en norsk oppfinnelse.
1908: Postverket importerer to biler for å bedre postdistribusjonen i distriktene.
1920: Første offisielle flyrute åpnes, og Posten er ombord.
1947: Norges Postmuseum etableres.
1950: Norges Postsparebank opprettes
1952: Ny postkasselov definerer at alle norske husstander skal ha en postkasse.
1968: Postnummer innføres for å kunne håndtere store postmengder.
1973: Postverket tester norskprodusert elbil fra El-bil AS.
1976: Oslo postterminal og Postgirobygget tas i bruk.
1994: Første elektriske postbil tatt i bruk under OL på Lillehammer.
1995: Postbanken etableres som frittstående bankvirksomhet etter sammenslåing av Postbanken og Postgiro.
1996: Posten går fra å være forvaltningsbedrift til å bli statsaksjeselskap med «begrenset ansvar»: Posten Norge BA.
2000: Postens planer for omlegging av postkontor til Post i Butikk blir godkjent av Stortinget.
2001: Første Post i Butikk etableres for å møte nye kundevaner.
2002: Stortinget omgjør Posten til rent aksjeselskap 1. juli: Posten Norge AS.
2003: Postmuseet flyttes til Maihaugen på Lillehammer.
2003-2008: Posten gjør en rekke oppkjøp innen tyngre gods og ekspress.
2008: Merkevaren Bring lanseres og Posten-logoen moderniseres. Startet målrettet arbeid med å redusere CO2-utslipp. Lanserer egen app for sporing.
2010: Postens Østlandsterminal på Lørenskog blir offisielt åpnet. Samme år er Posten med på å utvikle el-mopeden Paxster for postdistribusjon.
2011: Digipost, Postens digitale postkasse, lanseres.
2012: Stortinget behandler postmeldingen og åpner for at Posten kan legge om ytterligere 149 postkontor til Post i Butikk. Postens bankplikt begrenses til å omfatte landpostnettet.
2016: Ny postlov åpner det norske postmarkedet for full konkurranse. Posten avvikler brevomdeling på lørdager.
2017: Nytt ambisiøst klimamål settes: Konsernet skal kun benytte fornybare energikilder i bygg og kjøretøy innen 2025.
2018: «Elskede by», et samarbeid om utslippsfri levering i bykjerner. En rekke nye tjenester lanseres, deriblant Chatbot for kundeservice, digitalt frimerke og mulighet til å sende fra egen postkasse.
2019: Kåret til Norges mest innovative bedrift av en fagjury i regi av magasinet «Innomag».
2020: Lansering av Pakkeboks. Levering av brev legges om til annenhver dag.
2021: Lanserer Shelfless, en av konsernets største enkeltsatsinger. Nye klimamål godkjennes av SBTi, utslippskutt settes i tråd med Paris-avtalen. Utsteder grønne obligasjoner for en milliard norske kroner.