Vår historie

Vår historie

Dette er noen av høydepunktene i vår 375 år lange historie.

Postbil som kjører på en landevei

Den 17. januar 1647 ble Postverket opprettet av Hannibal Sehested – dansk stattholder i Norge. Nederlenderen Henrik Morian fikk enerett til å drive Postverket mot en årlig godtgjørelse. 375 år etter har Posten blitt til et nordisk konsern.

1647: Det kongelige norske Postverket opprettes.

1719: Staten overtar ansvaret for Postverket.

1827: Postverket blir landets første dampskipsreder, og anskaffer dampskipene «Constitutionen» og «Prinds Carl» for å bedre postgangen langs kysten og til utlandet.

1854: Den første jernbanestrekningen i Norge åpner, og blir fra en viktig del av vår posttransport.

1855: Det første norske frimerke blir utgitt.

1872: Postkortet introduseres.

1885: Landposttjenesten etableres.

1903: Den første frankeringsmaskinen blir tatt i bruk. Den var en norsk oppfinnelse.

1908: Postverket importerer to biler for å bedre postdistribusjonen i distriktene.

1920: Første offisielle flyrute åpnes, og Posten er ombord.

1947: Norges Postmuseum etableres.

1950: Norges Postsparebank opprettes

1952: Ny postkasselov definerer at alle norske husstander skal ha en postkasse.

1968: Postnummer innføres for å kunne håndtere store postmengder.

1973: Postverket tester norskprodusert elbil fra El-bil AS.

1976: Oslo postterminal og Postgirobygget tas i bruk.

1994: Første elektriske postbil tatt i bruk under OL på Lillehammer.

1995: Postbanken etableres som frittstående bankvirksomhet etter sammenslåing av Postbanken og Postgiro. 

1996: Posten går fra å være forvaltningsbedrift til å bli statsaksjeselskap med «begrenset ansvar»: Posten Norge BA. 

2000: Postens planer for omlegging av postkontor til Post i Butikk blir godkjent av Stortinget.

2001: Første Post i Butikk etableres for å møte nye kundevaner.

2002: Stortinget omgjør Posten til rent aksjeselskap 1. juli: Posten Norge AS.

2003: Postmuseet flyttes til Maihaugen på Lillehammer.

2003-2008: Posten gjør en rekke oppkjøp innen tyngre gods og ekspress.

2008: Merkevaren Bring lanseres og Posten-logoen moderniseres. Startet målrettet arbeid med å redusere CO2-utslipp. Lanserer egen app for sporing.

2010: Postens Østlandsterminal på Lørenskog blir offisielt åpnet. Samme år er Posten med på å utvikle el-mopeden Paxster for postdistribusjon. 

2011: Digipost, Postens digitale postkasse, lanseres. 

2012: Stortinget behandler postmeldingen og åpner for at Posten kan legge om ytterligere 149 postkontor til Post i Butikk. Postens bankplikt begrenses til å omfatte landpostnettet. 

2016: Ny postlov åpner det norske postmarkedet for full konkurranse. Posten avvikler brevomdeling på lørdager.

2017: Nytt ambisiøst klimamål settes: Konsernet skal kun benytte fornybare energikilder i bygg og kjøretøy innen 2025.

2018: «Elskede by», et samarbeid om utslippsfri levering i bykjerner. En rekke nye tjenester lanseres, deriblant Chatbot for kundeservice, digitalt frimerke og mulighet til å sende fra egen postkasse. 

2019: Kåret til Norges mest innovative bedrift av en fagjury i regi av magasinet «Innomag».

2020: Lansering av Pakkeboks. Levering av brev legges om til annenhver dag. 

2021: Lanserer Shelfless, en av konsernets største enkeltsatsinger. Nye klimamål godkjennes av SBTi, utslippskutt settes i tråd med Paris-avtalen. Utsteder grønne obligasjoner for en milliard. 

Del artikkelen