Meny (første nivå) og søk

Forsiden Om oss Organisasjon Virksomhetens fire divisjoner Nyskaping i en ny digital hverdag

Nyskaping i en ny digital hverdag

Divisjon E-handel: Netthandelen vokser, og forbrukernes krav til enkle kundereiser er tydeligere enn noen gang. I 2016 fortsatte satsingen på forbrukertilpassede konsepter og innovasjon.

Publiseringsdato: Forfatter:

Artikkeltekst

I 2016 lanserte divisjonen flere nye tjenester. Antallet pakkeautomater ble utvidet, og det ble satset på hjemlevering, levering til utleveringssteder, ny teknologi samt redusering av kostnader per pakke.

Den nye konkurransen: Disruptiv innovasjon

Logistikkmarkedet preges av en bred etablering av disruptive, eller banebrytende, aktører. Divisjon e-handel har arbeidet med sitt eget innovasjonsmiljø e-LABS i to år. Dette miljøet utvikler, tester og introduserer nye løsninger til markedet. Sammen med eksterne netthandelseksperter legges det et solid grunnlag for at Posten og Bring skal være nettbutikkenes foretrukne logistikkpartner i Norden.

Netthandel og forbrukermakt
Forbrukermakten har vokst seg sterk, og sømløse opplevelser er den nye standarden.

Innsikt og tilpasning

For at Posten og Bring skal ha et riktig grunnlag for utvikling og innovasjon, har divisjonen opprettet Bring Research, som arbeider med innsikt, primært når det gjelder forbrukere. Det gjennomføres cirka 10 000 kvalitative intervjuer hvert år. Svarene analyseres og deles i egne kanaler. Gjennom dette arbeidet legges grunnlaget for en dyp forståelse av nettshopperne, noe som kan brukes i både tjenesteutvikling og kunderelasjoner. 

Smart teknologi 

2016 var et år i teknologiens navn, med flere tester og piloter innenfor områdene «smarte hjem» og «smarte leveringskasser». Gjennom disse løsningene får sjåførene på en trygg måte tilgang til å låse opp dører eller leveringskasser ved hjelp av smarttelefonen sin. Dette uten at mottakeren er fysisk til stede.

Våre undersøkelser viser at mottakerne våre ofte følger med på hvor pakkene er, gjerne flere ganger om dagen. Vi vet også at mange ønsker å få pakkene levert hjem, og at postkassen er en stadig mer attraktiv kanal.

Divisjon E-handel jobber for å få på plass sporing av mindre pakker ved hjelp av RFID-teknologi (Radio Frequency Identification). Dette er en teknologi som automatisk identifiserer fysiske objekter. Hver gang en pakke med RFID-sporing passerer en RFID-antenne, legger den igjen informasjon slik at mottakeren kan følge den, eksempelvis via Postens sporingsapp.

Posten Norge er det første postselskapet i verden som bruker denne teknologien på denne måten. Flere nettbutikker har prøvd ut RFID-sporing. Over 500 000 pakker har blitt sendt på denne måten, og nettshopperne opplever en rask og god kjøpsopplevelse.

Nordisk fokus - europeisk samarbeid

Forbrukerne blir stadig mer globale i sitt forbrukermønster. 2016 ble året da Posten og Bring inngikk et samarbeid med DHL og Posti om B2C-pakker over landegrenser. Dette nettverket bestod av 18 land ved utgangen av 2016, og det er planlagt ytterligere utvidelser i 2017. Posten og Bring styrker også sitt nordiske nettverk i 2016. I Danmark ble det opprettet 300 utleveringspunkter slik at vi nå har totalt 950. Ytterligere 80 utleveringspunkter står snart klare.

Flere leveringsalternativer gir valgfrihet

Når det gjelder leveringsalternativer, er det essensielt at forbrukerne skal kunne velge hvor og hvordan de vil ha utlevert varene sine. Dette stiller store krav til oss som leverandør av logistikk. Dette er de ulike alternativene Bring nå operer med:

Hente selv

Nettshopperen henter selv pakken på et av våre 6000 utleveringssteder i Norden. Det nordiske nettverket består av både utleveringssteder og pakkeautomater. Mottakeren kan selv velge hvor pakken skal hentes.

Levering hjem

Bring tilbyr hjemlevering på både dagtid og kveldstid i alle de nordiske landene, av alt fra små pakker til store kjøkken. I noen storbyer tilbys dette også i helgene. Gjennom tilleggstjenestene til Bring er det også mulig å kjøpe komfort. Eksempelvis er det mulig å få TV-en ferdig montert på veggen, mens den gamle taes med tilbake til miljøstasjonen sammen med annen emballasje.

Postkassen


Små forsendelser kan leveres i postkassen, noe som gir fleksibilitet, siden mottakeren ikke trenger å ta imot leveransen. Sporbarhet til postkasse: I Norge er sporing, som tidligere nevnt, tilgjengelig via RFID. I Sverige tilbyr Bring sporbare postkassepakker med en forutsigbar utleveringsdag. Dette skaper en forutsigbarhet som er unik for postkassekanalen.

Raske leveranser

I storbyene kan man benytte seg av ekspresslevering, noe som gjør at varene leveres allerede 60 minutter etter at de er kjøpt. Og de store byene i Sverige leverer Bring til postkassen tidlig om morgenen med sen henting kvelden før levering.

Sporbarhet og varsling


Alle leveranser varsles når de er klare for henting, og de kan spores i alle Brings sporingsgrensesnitt, nettsider og apper.
 Alle mottakere blir varslet via app/SMS/telefon/e-post når leveranser er på vei og når de kan hentes eller skal leveres.

Divisjon E-handel 

  • Er spesialist på netthandel
  • Er konsernets spydspiss ut i netthandelsmarkedet
  • Skal sørge for at Posten og Brings kunder lykkes med sin netthandel
  • Skal bidra til at Posten Norge når målet sitt om å bli den ledende leverandøren i Norden av tjenester og løsninger til bedrifter som tilbyr varer over nettet
  • Skal sørge for å lansere innovative tjenester som er i tråd med atferdsendringene hos forbrukerne


Fremover skal divisjonen:

  • Levere viktig kompetanse i markedet gjennom analyser av nordisk netthandel.
  • Utvikle mottakerorienterte løsninger for levering, mottak, retur og toll.
  • Leverer et helhetlig tilbud til dem som shopper på nett. Dette i samarbeid med partnere innen betaling og nettbutikkløsninger.
  • Skape viktige møteplasser for nettbutikker og leverandører gjennom arrangerement av frokostmøter og konferanser.
  • Levere viktig kompetanse i markedet gjennom analyser av nordisk netthandel.
  • Utvikle mottakerorienterte løsninger for levering, mottak, retur og toll.
  • Leverer et helhetlig tilbud til dem som shopper på nett. Dette i samarbeid med partnere innen betaling og nettbutikkløsninger.
  • Skape viktige møteplasser for nettbutikker og leverandører gjennom arrangerement av frokostmøter og konferanser.