Meny (første nivå) og søk

Forsiden Innovasjon Smart sporing av pakkebur

Smart sporing av pakkebur

Publiseringsdato: Forfatter:

Artikkeltekst

14_Pakkebur09
Denne sporingsbrikken skal gi bedre oversikt over pakkeburene.

DRAMMEN: Hver dag er tusenvis av pakkebur i omløp, og det er en krevende oppgave å holde oversikt over hvor de befinner seg fra tid til annen. Nå skal et spennende Telenor-samarbeid om sporingsteknologi hjelpe til med å holde styr på bur til besvær.

Flere muligheter

Posten og Bring har omtrent 22 000 pakkebur, eller trådkontainere som det også kalles internt. Disse brukes for å frakte pakker mellom postterminalene, postkontorene og Post i butikk.

Målet er å ha riktig antall ledige bur på riktig sted, og til riktig tid. En tilbakevendende utfordring med burene har derimot vært at de har en tendens til å hope seg opp på noen terminaler, mens det er manko på dem på andre.

– Flere av pakkeburene våre har også blitt stående ute hos både eksisterende kunder, og hos kunder som ikke er hos oss lenger. Vi har til og med kommet over noen av burene liggende ute til salgs på Finn.no, sier distriktssjef Oslo Maskinell, Kay Frode Woll, og legger til at hvert bur koster flere tusen å kjøpe inn.

Problemet har vært størst i «peak»-periodene hvor det er mye pakketrafikk. Under julerushet i fjor var det så stor mangel på pakkebur i enkelte områder, at man måtte gå over til en lite pålitelig plastløsning.

Spennende teknologi

I samarbeid med Telenor prøver Posten nå ut digitale sporingsenheter som festes på 100 trådkontainere i prøveperioden.

Sporingsenhetene man tester ut er utstyrt med GPS-sporing. Med hyppig frekvens sender de informasjon opp til skyen om hvor de be nner seg.

– Vi håper denne løsningen kan bidra til at vi får bedre oversikt over hvor pakkeburene befinner seg. Sporing på pakkebur åpner også opp for veldig mange andre spennende muligheter. Det vil gjøre oss i stand til å kunne gi en ekstra dimensjon i informasjonstilgang for kundene, og for vår egen del gir det oss viktig informasjon når vi skal måle kvaliteten.

Enhetene er tilkoblet Telenors såkalte NarrowBand IoT-nett (IoT på 4G), som benytter Telenors 4G-signaler med 99,4 prosent befolkningsdekning og passer godt til oppdraget. Internet of Things (IoT) handler om å knytte sensorer, som temperaturmålere, bevegelsessensorer og i vårt tilfelle GPS, til internett.

Egenskaper i NB IoT- nettet gjør at sporingsenhetene kan spare strøm ved å gå i dvale når de ikke sender informasjon. I tillegg bruker de lavere båndbredde enn vanlig 4G, noe som gir dekning selv i store lagerbygninger med tykke vegger.

Innovasjonskultur

Alexander Haneng, direktør for digital innovasjon i Posten og Bring, sier det er tre grunner til at de valgte å kjøre pilotprosjektet.

– For det første ønsker vi å få erfaring med det nye mobilnettet. Vi vil også inspirere internt i Posten og Bring og vise hvilke muligheter som  nnes med IoT. Dette er i tillegg en god anledning til å bygge videre på innovasjonskulturen. Drømmen vår er jo å få sporing på alt materiellet vårt, for å gi bedre kvalitet til kundene våre og gi dem sporing i sanntid, sier han.

Han forteller også at Telenor er en veldig god og viktig samarbeidspartner for Posten og Bring.

– De lar oss teste ny teknologi tidlig, og vi er helt avhengige av å være i forkant på teknologien for å være konkurransedyktige i markedet.