Artikkeltekst
Forretningsmodell er et sentralt begrep når man skal sette sammen en ny tjeneste. Det innebærer å stille seg noen sentrale spørsmål som tar for seg alt fra verdiforslag til potensielle konkurrenter. Dette kan du gjøre på 30 minutter, og du trenger ikke spesiell kompetanse for å gå gjennom denne «syretesten». Når du har gjort dette, har du et grunnlag å diskutere videre fra.
Her finner du nyttige veiledninger til å sette opp en enkel forretningsmodell:
- Strategyzer gir deg en kort innføring i «Business Model Canvas» i denne videoen. Les mer om Strategyzer og «Business Model Generation» her.
- Med Lean Canvas kan du sette opp en enkel forretningsmodell på én side på under 20 minutter.
- Innovasjonsekspert Kenneth Winters guide til hvordan du lager en forretningsmodell på under 20 minutter.
- Når den første jobben med å sette opp en overordnet forretningsmodell er gjort, bør idéen testes. Du må gå fra det å anta til å vite. Da er «LEAN startup» et godt hjelpemiddel.
- En enkel forklaring på hva konseptet er, og hvordan du kan bruke det, finner du her (Bekk).
- Lean Startups offisielle nettside finner du her.
- Les også Innovasjon Norges fem tips til kjapp idé- og forretningsutvikling.